Gisteren terug gekomen uit Zwitserland. Nadat ik eerst 8 dagen in Zurzach les gegeven heb was er nog tijd om aandacht te besteden aan een groot project: Bumiller Pfeiler op de Piz Palu. De route staat aangeschreven ergens tussen D+ en TD+. dus een grote gecombineerde route met ijs en sneeuw tot 70 graden en rots tot V+.
De route was niet in optimale conditie (nog vrij veel sneeuw en smeltwater in het rotsgedeelte). Ik heb de route samen met Nando kunnen klimmen. ook boven bij de uitstap hebben we nog zwaar moeten vechten in kniediepe sneeuw. 12 uur van de hut tot de hoofdtop van de Palu en nog een keer 3 uur afdalen terug naar de Diavolezza zijn de harde feiten van deze onderneming.
een uitgebreid verslag van Nando is te vinden op http://www.bergtour.ch/gipfelbuch/detail/id/43349 en voor de liefhebbers nog een paar prachtige fotos:
hier een overzichtsfoto: de Bumiller Pijler is de centrale (dus middenste pijler) van de drie pijlers van de noordwand van de Piz Palu (3901 m). De linker pijler is de oostpijler (of Kufnergrat) met rots tot III en heel soms IV en rechts de Spinas pijler die via een klein couloir beklommen kan worden.
Deze foto is ´s ochtends om half zes genomen: zonsopgang aan de Spinas pijler, links in de schaduw het onderste gedeelte van de Bumiller.
Na ongeveer 1 uur klimmen in het onderste gedeelte van de pijler proberen wij zo snel mogelijk links uit het lawinegevaarlijke gedeelte tussen Bumiller en Spinas te klimmen.
Vlak voor het bereiken van de sneeuwgraat in een goed klimbare sneeuwhelling van ca 45-50 graden. Wij hebben het hele onderste stuk simultaan aan het touw geklommen.
Nando op de sneeuwgraat vlak voor het begin van het rotsgedeelte.
hier in de eerste rotslengte.
naklimmend in de 3e lengte, in de diepte achter mij kun je sneeuwgraat zien waar we vandaan kwamen met helemaal daarachter zo 500m lager de Palu gletscher.
Nando in een van de V+ lengtes met een korte overhang. Boven zie je de tweede rotsgendarm.
het ingesneeuwde graatgedeelte vlak onder de afsluitende serac (volgende foto).
De escape naar veiliger terrein verliep direct links onder de serac.
No comments:
Post a Comment