Tuesday, August 16, 2011

Lagginhorn 4010m



Als voorbereiding op mijn Matterhorn beklimming heb ik de dag van te voren nog het Lagginhorn kunnen overschrijden. Vanuit een biwak boven de Hohsaas kabelbaan (Saas Grund) ben ik 's ochtends om half vijf naar het Lagginjoch vertrokken. deze col ligt tussen Lagginhorn en Weissmies en biedt toegang tot de lange en prachtige zuidgraat van het Lagginhorn.
De beklimming is vooral rots tot 3a en in het bovenste gedeelte een beetje gecombineerd terrein met sneeuw en ijs tussen de rotsen. In de gids van Daniel Silbernagel staat voor deze tocht vanuit Hohsaas 6-7 uur. Ik heb solo de hele route inclusief aanloop in 4,5 uur kunnen klimmen, maar kan me goed voorstellen dat je er 6 uur over doet als je de stijlere passages gaat zekeren.
samen met de afdaling over de normaalroute is het echt een prachtige tour. ik kom daar zeker nog een keer terug voor de Weissmies noord graat, die is een beetje moeilijker maar ook even lang.
hier nog een paar fotos:














hier boven heb je een overzicht van de hele zuidgraat met links achter de hoofdtop van het Lagginhorn.









me, myself and I: hier lig ik er nog relaxed bij, maar 's nachts was die zomerslaapzak toch echt niet warm genoeg, ach ja, ik moest toch om half vier op, ...

No comments:

Post a Comment